Assistive Technologies to Empower Children with ADHD

Conceptual Framework and Technological Solutions

Forskere inden for feltet ‘Human Computer Interaction’ (HCI) har i mange år udforsket mulighederne for teknologistøtte til personer med fysiske handicap. Dog er HCI- forskere i de seneste år også begyndt at fokusere på teknologistøtte til andre patientgrupper som f.eks. personer med mentale handicap. Denne bevægelse har resulteret i udviklingen af flere succesfulde teknologier til en bred gruppe af patienter inklusiv personer med bipolar lidelse, angst eller autisme. Der eksisterer dog kun i meget begrænset omfang forskning, som har fokuseret på assisterende teknologier til den oftest stillede diagnose til børn og unge – Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Cirka 5-7% af alle børn og unge lider af ADHD og lidelsen er bl.a. forbundet med både sociale og akademiske handicap, forøget risiko for straffedomme samt dårlig livskvalitet. Dette udgør et stort tab for samfundet og et endnu større tab for den enkelte med ADHD, da lidelsen vil påvirke dem gennem hele livet. ADHD er en stor samfundsmæssig udfordring, hvilket bl.a. ses ved at det i 2005 blev anslået at ADHD årligt kostede det amerikanske samfund 52,4 milliarder USD (ca. 350 milliarder DKK). Forskningen præsenteret i denne afhandling har til formål at bidrage til den stærkt begrænsede forskning i assisterende teknologier til ADHD-domænet, for derved at afhjælpe de samfundsmæssige og personlige udfordringer, som er forbundet med ADHD. Afhandlingen indeholder et ADHD-designværktøj, som er udarbejdet i et tværfagligt samarbejde med bl.a. børnepsykiatere, psykologer, lærere, læger og topforskere inden for ADHD-feltet. Dette designværktøj identificerer centrale udfordringer forbundet med ADHD, præsenterer designmetoder og visualiserer designrummet for assisterende teknologier inden for ADHD-domænet. Derved udgør det præsenterede designværktøj en platform for at forske i og designe nyskabende teknologiske hjælpemidler til børn og unge med ADHD. Denne afhandling indeholder tre eksempler på nyskabende teknologier, der hver især adresserer forskellige udfordringer forbundet med ADHD: Emotionelle udfordringer samt opmærksomheds- og søvnforstyrrelser: CASTT, ChillFish og MOBERO:

1) CASTT adresserer opmærksomhedsforstyrrelser og er et mobilt interventions- system, der via sensorer registrerer faldende opmærksomhed. CASTT har vist lovende resultater i at hjælpe børn med ADHD i at genvinde opmærksomheden i skole- sammenhæng.

2) ChillFish adresserer følelsesmæssige forstyrrelser og er en beroligende åndedrætsøvelse forklædt som et biofeedback-spil. Studier har vist at ChillFish er effektiv til at få børn med ADHD til at slappe af.

3) MOBERO adresserer søvnforstyrrelser. MOBERO er en mobil applikation der hjælper familier med børn med ADHD til at etablere sunde morgen- og sengerutiner. Studier har vist at brugen af MOBERO blev associeret med en markant forbedring af søvnkvaliteten og en reduktion af ADHD-symptomer hos børn med ADHD. Ydermere viste studier af MOBERO at forældrene reporterede mindre frustration omkring barnets morgen- og sengerutiner samt en forbedring i barnets selvstændighed.

Basseret på det præsenterede ADHD-designværktøj og de tre teknologiske forskningseksperimenter (CASTT, ChillFish og MOBERO) argumenterer denne ph.d.- afhandling for at assisterende teknologier til ADHD domænet indeholder et stort potentiale for både nyskabende forskning og for at forbedre livet for personer med ADHD.